Projekt Klíč k příležitostem ke vzdělávání se skládal z několika aktivit: Přípravná fáze projektu: • V rámci této aktivity došlo k prvním pracovním schůzkám realizačního týmu, kde všichni členové byli seznámeni se základními informacemi. Každý člen realizačního týmu byl seznámen s jeho kompetencemi, náplní práce. • Na dalších schůzkách realizačního týmu byl rozpracován časový harmonogram a jednotliví členové si rozdělili konkrétní úkoly. • Manažer projektu a koordinátoři připravili základní dokumenty nutné pro správnou administraci projektu. • Manažer, specialista IT a asistent projektu připravili výběrové řízení, které bylo úspěšně ukončeno podepsáním smlouvy s vítězem výběrového řízení. Vytvoření prostředí pro moderní výuku: V rámci této aktivity byly nakoupeny technologie potřebné pro zavedení moderních metod výuky – jedná se o hardware a software, síťové prvky a kabeláž. Na nákup vybavení bylo vypsáno výběrové řízení a s vítězem sepsána smlouva. Tato aktivita musela být prodloužena, protože některé položky byly dodány až v průběhu ledna. V rámci této aktivity byly dodány nové počítače a SW. V průběhu projektu jsme zjistili, že je potřeba některé položky v rozpočtu pozměnit. Této aktivitě byla věnována velká pozornost a vypsané výběrové řízení bylo vypracováno velmi pečlivě. Výběrové řízení bylo úspěšně ukončeno a s vítězem sepsána smlouva. Škola byla vybavena moderní výpočetní technikou. Motivace a školení pedagogických pracovníků: V rámci této etapy probíhala školení všech tvůrců vzdělávacích materiálů v oblasti výpočetní techniky. Školení bylo nastaveno na základě úrovně znalostí a dovedností účastníků projektu-tvůrců vzd.materiálů – znalosti byly zjištěny na základě vyplněných dotazníků a na základě diskuse s tvůrci vzd. materiálů. Začátek školení byl 16.11.2009. Učitelé absolvovali celkem 60 hodin školení, které jim pomůžou při tvorbě vzdělávacích materiálů a využívání výpočetní a vizualizační techniky při výuce. Učitelé byli motivováni hned na začátku projektu v rámci Úvodního workshopu, kde všichni vyplnili úvodní dotazník, který byl zaměřen na zmapování dosavadních zkušeností s využívání nejen výpočetní techniky ve výuce, ale i aktivizačních metod výuky. Již teď jsou naplánována další školení v oblasti psychologie a aktivizujících metod výuky. Další konzultace probíhali s koordinátorem pro tvorbu vzd. materiálů, který zase učitele metodicky vede při tvorbě vzdělávacích materiálů, opět jsou schůzky individuální. Učitelé byli neustále motivování realizačním týmem a byli s ním v úzkém kontaktu. Velká motivace proběhla také na 2.workshopu, kterého se účastnili všichni pedagogové a realizační tým. Prezentoval se zde průběh realizace projektu, důležitost práce pedagogů, požadované výstupy od pedagogů a také další harmonogram školení, kterých se pedagogové zúčastní. Důležitým bodem byla také prezentace vzorových výstupů, které musí každý pedagog odevzdat a následná diskuse. Dále docházelo k pravidelným konzultacím tvůrců vzdělávacích materiálů s IT specialistou, který s nimi řešili konkrétní problémy a individuálně jim pomáhal v oblasti výpočetní techniky a dále s koordinátorem pro tvorbu vzd.materiálů, který zase učitele metodicky vedl při tvorbě vzdělávacích materiálů, opět byly schůzky individuální. Některých těchto schůzek se účastnila i manažerka projektu. Učitelé byli neustále motivování realizačním týmem a jsou s ním v úzkém kontaktu. Dále v tomto období proběhla další školení – jeden školící celek byl zaměřen na Aktivní metody výuky. Pedagogové byli rozděleni do 2 skupin (učitelé 1.stupně a učitelé 2.stupně) bylo to nutné, protože každá s těchto skupin měla jiná specifika při používání aktivních metod ve výuce. Další školící celek byl zaměřen na využívání interaktivní tabule ve výuce a byla to poslední školící blok zaměřený na výpočetní techniku. I v období prázdnin komunikace s realizačním týmem nepřestala. Asistent psychologa se účastnil vzdělávacích seminářů, které mu budou pomáhat při muzikoterapiích, které prováděl a i nadále bude provádět v rámci výuky hudební výchovy ve třídách. Svou pomoc nám nabídlo Centrum pro podporu inkluzivního vzdělávání a bude nám pomáhat v této oblasti, takže naši pedagogové budou i nadále pokračovat ve svém vzdělávání v této oblasti. Tato aktivita byla pro celý projekt velice důležitá. Bylo důležité, aby tvůrce vzdělávacích materiálů byli neustále motivováni a byli dobře proškolení k tomu, aby mohli vytvořit kvalitní vzdělávací materiály a my tak naplnili smysl celého projektu. Zlepšování výuky, tvorba elektronických výukových materiálů zavedení vyučovacích metod posilující vnitřní potenciál žáků se SVP a tvorba inkluzivního prostředí pro ostatní žáky: V rámci této aktivity tvůrci vzdělávacích materiálů usilovně pracovali na sběru podkladů pro tvorbu vzdělávacích materiálů, vytvářením vzdělávacích materiálů a metodik k nim. V této fázi byly strašně důležité pravidelné konzultace nad vytvořenými materiály s IT specialistou a koordinátorem. Interaktivní učebnice, které byly nakoupeny (převážně na 2.stupeň) jsou ve výuce využívány a doplňují klasické učebnice . Pro učitele bylo ze začátku velmi obtížné metodiky vytvářet, s některými věcmi si nevěděli rady a měli pocit, že to nemůžou zvládnout, že nad tvorbou tráví neuvěřitelně mnoho času. Muselo docházet k pravidelným konzultacím a neustálé motivaci. Nejhorší období jsme zaznamenali v období březen-duben 2010, kdy učitelé už měli za sebou etapu sběru podkladů a už opravdu tvořili metodiky a prezentace. Většině z nich se metodiky vraceli na opravení několikrát. Pedagogové vytvořili velmi kvalitní výukové materiály, koordinátor spolu s manažerem projektu vybral ty nejlepší, které byli svázány a byl z nich vytvořen sborník jak v písemné podobě, tak v elektronické podobě. Ve sborníku je celkem: • 14 metodik hodin v Powerpointu • 14 metodik vyučovacích hodin s pomocí interaktivní tabule, či výukového software. Vyučující si hodinu připraví, ověří ve třídě, popíší v metodice • 14 metodik vyučovacích hodin, které budou založeny na některých z aktivizujících metod výuky • 4 metodiky školních projektových dnů, pilotní ověření • 5 metodik tvořivých dílen Klíče Zavedení psychologické péče: V rámci této aktivity začal ve škole působit dětský psycholog, který pravidelně navštěvoval školu a byl k dispozici žákům a rodičům, který jeho pomoc potřebují. Aby jeho práce byla co nejefektivnější, asistent psychologa připravoval časový harmonogram a seznam žáků. Také řešil operativně problémy, které nastali a pak o všem psychologa informoval. Práce psychologa byla systematická a žáci, u kterých se ukázal hlubší problém, navštěvovali psychologa pravidelně (často i se svými rodiči). Psycholog podával zprávy vedení školy, asistentu psychologa (výchovný poradce) a třídnímu učiteli. Tato aktivita byla pro naši školu velmi důležitá a opravdu se nám osvědčila. Proto i po ukončení projektu funguje na naší škole psycholog ve stejném rozsahu hodina i funkce asistenta psychologa byla zachována. Od začátku projektu probíhaly MUZIKOTERAPIE pro všechny žáky naší školy – nejdřív hromadně – pro 1.stupeň a zvlášť pro 2.stupeň a pak už individuálně v rámci hudební výchovy Mgr. Hanou Bronišovou (Švehlovou). Pilotní ověření v průběhu výuky a seznámení veřejnosti s výsledky: V posledních 5 měsících projektu proběhlo pilotní ověření fungování systému, který jsme vytvořili. Součástí pilotního ověření byla evaluace přínosů projektu. Evaluace byla realizována pomocí dotazníkového šetření. Pro podrobnější informace o projektu byly vytvořeny webové stránky, na kterých jsou popsány zkušenosti s novými výukovými metodami a výukovými materiály, průběh a výsledky projektu. V úplném závěru projektu proběhlo seznámení zainteresovaných stran (zaměstnanců školských institucí) formou dvou seminářů, na kterých budou prezentovány výsledky projektu. V případě zájmu budou výsledky poskytnuty dalším školským zařízením. Semináře proběhly v prostorách žadatele, předpokládaná kapacita jednoho semináře je 20 účastníků. Závěrečný WORKSHOP pro rodiče proběhl 24.3. 2011 a 2 Závěrečné semináře pro zaměstnance školských institucí 31.3.2011.
|