Popis:
|
Cílem projektu bylo především zkvalitnit výuku tak, aby byla především pro žáky učebních oborů atraktivnější a zajímavější. Beze změny postojů učitelů k netradičním metodám a formám výuky však toto není možné. Proto bylo naším hlavním záměrem projektu pokusit se změnit postoje pedagogů k metodám výuky, které nejsou založeny pouze na tradičním výkladu. Cílem bylo zvýšit četnost využívání výpočetní techniky včetně datových projektorů (powerpointové prezentace) a interaktivních tabulí při výuce. Dále implementovat do výuky konkrétní netradiční metody a formy výuky (projektové dny, kritické čtení, skupinová výuka, didaktická hra, tzv. problémová metoda, situační metody výuky, metoda otevřeného učení apod.). Z důvodu zajištění trvalého využívání netradičních metod výuky byla cíleně plánována inovace školních vzdělávacích programů v tom smyslu, že u vybraných předmětů byly popsány netradiční metody výuky tak, aby byli pedagogové alespoň částečně vázáni k tomu, aby je opakovaně při výuce využili. Dalším významným projektovým cílem bylo zvýšit zájem žáků o studium technických oborů. Průměrný počet pedagogů školy za předchozí dva školní roky byl následující: 62 učitelů teoretického vyučování a 50 učitelů odborného vyučování. Před začátkem realizace projektu - v roce 2008 -používali pedagogové powerpointové prezentace velmi sporadicky. Ve škole byla pouze jedna interaktivní tabule, se kterou pracovali pouze tři pedagogové. Projektové dny se nerealizovaly vůbec, netradiční metody výuky používali učitelé v omezeném množství (jednalo se především o ročníkové práce, skupinové vyučování, exkurze). V rámci realizace projektu celkem 62 pedagogů vytvořilo 81 vyučovacích hodin pomocí powerpointových prezentací. 33 pedagogů vytvořilo 51 vyučovacích hodin pomocí interaktivní tabule. Celkem vzniklo 10 projektových dnů, 44 vyučovacích hodin, ve kterých byly použity netradiční metody výuky. Zapojilo se 29 pedagogů. Díky projektu se významně zvýšilo využívání powerpointových prezentací, interaktivních tabulí a netradičních metod výuky při vyučování. Zájem učitelů o zajištění nezbytného vybavení je tak veliký, že z prostředků školy byly nakoupeny další dvě interaktivní tabule a bylo vybaveno několik dalších tříd datovými projektory s plátnem. K naplnění cíle projektu "Zlepšení podmínek pro výuku technických oborů a zvýšení zájmu žáků o technické obory byli přizváni do projektu tito partneři:
- A) MĚSTO ČESKÁ LÍPA pomáhalo především zajistit spolupráci se základními školami v České Lípě, jejichž žáci osmých a devátých tříd se zúčastnili exkurze do dílenských hal naší školy. Tato akce byla organizačně náročná a trvala pět měsíců. Postupně se tak více jak 200 žáků ze čtyř ZŠ spolu se svými učiteli prošlo dílenskými halami, kde probíhá jak výuka řemeslných oborů, tak také zakázková výroba v rámci produktivní činnosti žáků:
- V areálu 28. října v CL viděli žáci ZŠ práci učebních oborů elektrikář, obráběč kovů, strojní mechanik, instalatér, kuchař, pekař, cukrář, číšník
- V areálu v ul. Svojsíkova stezka v CL viděli práci učebních oborů truhlář, čalouník
- V areálu v Dubické ulici v CL viděli práci učebního oboru automechanik
Mezi žáky a učiteli ZŠ se tato akce setkala s velkým ohlasem. Řada z nich viděla poprvé v životě, jak vypadá reálné prostředí ve výrobních halách.
- B) ÚŘAD PRÁCE V ČESKÉ LÍPĚ se zapojil do pilotního ověření „Dne řemesel a technických oborů“. Cílem této akce bylo přesvědčit místní firmy, aby propagovaly profese, které potřebují ve svých firmách. Tento den se stal součástí tradičně pořádané Burzy škol QUO VADIS a to zcela záměrně. Ve dvou dnech měli žáci ZŠ a jejich rodiče možnost porovnat nabídku požadovaných profesí od firem s nabídkou studijních a učebních oborů středních škol, které zde vystavují a propagují obory, které vyučují na svých školách. Této akce se zúčastnily např. firma Datron s.r.o., Protool s.r.o, Bombardier Transportion a.s., Crystalex s.r.o.
- C) FIRMA PROTOOL s.r.o. se zapojila aktivně do nejvýznamnější činnosti z této oblasti.
Jako partner projektu se podílela aktivně na řadě činností: Na prvním místě stojí zcela nově pojatá odborná praxe našich žáků oboru mechanik strojů a zařízení a obráběč kovů v jejich výrobních halách. Každoročně v září bylo vybráno 14 nejlepších žáků těchto oborů, kteří mohli odbornou praxi vykonávat v této firmě, která má na regionálním trhu práce velmi významné postavení. Navíc byl nastaven ve spolupráci s učiteli školy a pracovníky této firmy zcela ojedinělý systém hodnocení žáků, jehož výsledky se měsíčně odrážely ve výši odměn za produktivní činnost, která je žákům učebních oborů vyplácena. Dále se tento partner aktivně podílel na úpravě tematických plánů těchto oborů tak, aby výuka probíhala v souladu s požadavky praxe, spolupracovali na propagaci technických oborů mezi českolipskou veřejností.
|