Detail projektu

Název projektu: Dnes fiktivně, zítra reálně
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.05/03.0016
Typ projektu: grantový projekt
Prioritní osa: Prioritní osa č. 1: Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: Zvyšování kvality ve vzdělávání
Geografické vymezení: Královéhradecký kraj
Doba realizace: od 1. září 2010 do 29. února 2012
Celková alokovaná částka: 3 100 928,61 Kč
Popis:

V průběhu projektu se žáci a lektoři obou škol podíleli na realizaci následujících aktivit:

  • 01 Spolupráce institucí počátečního vzdělávání na regionální úrovni s aktéry na trhu práce (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce
  • 02 Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností včetně tvorby modulových vzdělávacích programů s důrazem na mezipředmětové vazby, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí.
  • 03 Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyku
  • 04 Rozvoj partnerství a síťování - partnerství,spolupráce a výměna zkušeností mezi školami školskými zařízeními navzájem a mezi školami, školskými zařízeními, nestátními neziskovými organizacemi a dalšími aktéry v oblasti vzdělávání
  • 05 Rozvoj podnikatelských znalostí, schopností a dovedností žáků v počátečním vzdělávání (ZŠ, SŠ)

Při realizaci byl odzkoušen tréninkový program výuky pro přímé provázání studia s praxí. Tento program ověřil v průběhu 18 měsíců, jak studenti dovedou využít své teoretické znalosti a dovednosti v praxi a zda obstojí při práci ve skutečné firmě či v konkurenci jiných FF v průběhu regionálních a mezinárodního veletrhu.

Programem prošlo 344 studentů a 28 lektorů a konzultantů zúčastněných škol. Studenti využily poznatky získané ve škole pro nácvik podnikatelských činností s cílem dosažení samostatnosti, konkurenceschopnosti, autoevaluace a osvojení praktických zkušeností s týmovou prací a s jednotlivými rolemi v rámci organizační struktury firmy. Stěžejním prvkem byla prezentace vlastních dovedností, komunikace s obchodními partnery tuzemskými a zahraničními jednak při běžném obchodním styku, jednak na mezinárodním veletrhu a při zajištění konference pořádané pro studenty a vyučující jednotlivých FF a organizaci regionálního veletrhu v Náchodě.

V září 2010 skupina studentů založila FF. Podle výsledků výběrového řízení byli žáci zařazeni na příslušné pracovní pozice do jednotlivých oddělení (oddělení ředitele, oddělení marketingu, právní oddělení, účetní oddělení, personální oddělení). Na základě svého rozhodnutí studenti svolají ustavující valnou hromadu a dle platných právních předpisu zakládají společnost s ručením omezeným.

V průběhu roku každé oddělení pracovalo na plnění svých pracovních úkolů. Do běžného provozu FF se prolínaly různé akce, kterých se FF účastnily, např. Den otevřených dveří, regionální veletrhy FF, mezinárodní veletrh v Praze. V únoru až březnu proběhly kontroly z partnerských institucí ( FU, VZP).

V běžném provozu FF se rozvíjely týmovou práci, spolupráci s obchodními partnery. Vytvářela se pracovní atmosféra ve firmě. Na konci kalendářního roku uzavíraly FF hospodaření a zjišťovaly výsledek hospodaření. V březnu – dubnu personální oddělení připravilo konkurz na obsazení nových pozic ve FF příštích čtvrtých ročníku. V následujícím školním roce tj. od září 2011, skupina nových studentu čtvrtých ročník obnovila činnost FF. V každém oddělení nové firmy pracovaly studenti vybraní na základě výsledku konkurzu. FF s novými studenty fungovaly opět po celý školní rok a na konci svoji činnost pozastaví. Tato skupina mohla srovnávat, jak funguje reálná firma a jak fiktivní neboť v rámci projektu byly ve třetím ročníku na praxi ve skutečné firmě, kde se poprvé seznámili s realitou praxe ve vybraném konkrétním výrobním podniku, soukromé firmě, s.r.o., úřadě dle vlastního výběru.

Na projektu se podílelo 28 osob ve funkcích lektorů, manažerů a konzultantů. V tomto počtu nejsou konzultanti z místních úřadů, kteří přislíbili bezplatnou spolupráci především v oblasti kontroly a metodiky a také realizační tým, který zajišťoval chod projektu, výběrové řízení a ekonomickou stránku projektu.

Pro uplatnění v profesi i v životě je důležité nejen získání mnoha znalostí a dovedností, ale i možnost ověřit si teoretické znalosti v praxi. To se nám myslím celkem podařilo.

V současné době funguje propojení s praxí jen v omezené formě. Studenti obchodních akademií (OA) mají sice předepsanou praxi učebním plánem, ale současné zkušenosti dokazují, že ne vždy jsou firmy schopny zajistit kvalitní podmínky pro vykonání praxe, proto OA stojí před problémem, jak tuto praxi žákům zajistit. Jednu z možností nabízí námi předkládaný projekt, který v mezích upravených školním vzdělávacím plánem navrhuje následující řešení. Studenti třetích ročníků by se zúčastnili praxe na konkrétních pracovištích, kde by kontroly zkušených lektorů praxe zajistily kvalitu výchovné činnosti a v dalším ročníku si studenti sami vyzkoušejí, co obnáší podnikání v malé firmě. Žáci propojí teoretické vědomosti s praktickou činností a v časovém předstihu si uvědomí, na jaké pozici ve firmě (právník, účetní, personalista atd.) bude jejich správné místo. (Partnerská škola v Kostelci nad Orlicí navrhuje souběžně praxi a FF ve třetím ročníku).

Také výměna zkušeností mezi lektory, zástupci podnikatelské sféry i kontrolních orgánů se nám velmi osvědčila a chtěli bychom na vytvořené dobré vzájemné vztahy navázat i v budoucnosti.

Finanční prostředky byly čerpány efektivně a bylo dodrženo rozdělení prostředků mezi zúčastněné školy podle původního rozpočtu.

Informace o příjemci

Název příjemce: OBCHODNÍ AKADEMIE NÁCHOD, Denisovo nábřeží 673
IČO subjektu: 48623661
Webová adresa: http://www.oanachod.cz

Partneři projektu

Název partnera: Finanční ředitelství v Hradci Králové
IČO subjektu: 00006912
Název partnera: VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA ČESKÉ REPUBLIKY
IČO subjektu: 41197518
Název partnera: Obchodní akademie T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí, Komenského 522
IČO subjektu: 60884711

Publikované produkty

bflix