Detail projektu

Název projektu: S EU cestou za moderním vzděláváním
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.05/02.0061
Typ projektu: grantový projekt
Prioritní osa: Prioritní osa č. 1: Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: Zvyšování kvality ve vzdělávání
Geografické vymezení: Královéhradecký kraj
Doba realizace: od 3. srpna 2009 do 3. srpna 2011
Celková alokovaná částka: 1 885 805,00 Kč
Popis:

Sshrnutí klíčové aktivity 01: „Rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj s důrazem na environmentální oblast včetně realizace praktických programů.“

Pobytové programy středisek EV

V průběhu doby trvání projektu se uskutečnily celkem 4 pobytové programy v následujících střediscích EV: SEVER Horní Maršov (středisko Královéhradeckého kraje), STŘEVLIK Oldřichov v Hájích (středisko Libereckého kraje), SLUŇÁKOV Horka na Moravě (středisko Olomouckého kraje). Všechny pobyty byly vzhledem k jejich vytíženosti rezervovány a objednány bezprostředně po zahájení projektu. Pobytových programů se zúčastnili v podstatě všichni žáci 2. stupně. Každé středisko poskytlo dětem netradiční výuku v prostředí velmi příjemném. Děti zde pracovaly v laboratořích, v terénu, nové poznatky získávaly i formou skupinových aktivit (simulační hry, brainstorming), učily se formulovat vlastní názory a konzultovat je či obhajovat před ostatními. Každé ze středisek mělo svůj osobitý charakter: SEVER nabídl dětem prostředí KRNAPu se zimní atmosférou, STŘEVLIK okouzlil děti hlavně svou hospodářskou částí, SLUŇÁKOV zcela netypickou budovou.

Pobytové programy byly velmi zdařilé a funkční. Kromě ekologických aktivit přispěly i k formování kolektivu tříd a vztahů mezi dětmi.

Jednodenní výukové programy středisek EV

Pro realizaci jednodenních výukových programů byla vybrána tato střediska EV: SEVER Hradec Králové, INEX-SDA Kostelecké Horky, PALETA Oucmanice a Podorlický skanzen Krňovice. Těmito programy prošli všichni žáci 1. i 2. stupně. Kostelecké Horky s ohledem na jejich nabídku navštívili v celkem 23 programech výhradně žáci 1. stupně. Do Oucmanic vzhledem ke komplikované dopravní dostupnosti z 12 programů převažovala účast žáků 2. stupně. SEVER v Hradci Králové má ve srovnání s ostatními středisky nejméně atraktivní prostory. Aktivity a lektoři však byli hodnoceni velmi dobře (13 programů). Velkým překvapením byl pro všechny zúčastněné skanzen v Krňovicích (6 programů) – příjemné prostředí doplněné kvalitní prací lektorů a zajímavými aktivitami.

Exkurze

Projekt umožnil žáků 1. i 2. stupně zcela bezplatně absolvovat celkem 17 exkurzí zaměřených především na ochranu přírody, recyklaci odpadů a využití zdrojů energie. Většinou nezůstalo pouze u samotné exkurze, ale následovala tvorba žákovských pracovních listů, plakátů nebo informačních prezentací. Děti navíc zavítaly i do prostředí, které pro ně bylo např. odpudivé (Transform Lázně Bohdaneč), atraktivní (hřebčín Kladruby), neobvyklé (podzemní elektrárny Dlouhé Stráně), spojené s fyzickou námahou (CHKO OH), nabízející přímý kontakt s přírodou (terénní exkurze Na Plachtě v HK) atd.

Výukové prezentace

Témata žákovských prezentací byla věnována 2 oblastem. Buď děti zpracovávaly poznatky získané v průběhu určité exkurze nebo vytvářely prezentace na téma vztahující se přímo k výuce (Savci, Ptáci, Významní přírodovědci,…). U prezentací, vztahujících se k exkurzím, byli žáci nuceni vrátit se k obsahu exkurze a smysluplně jej zpracovat. Využívali přitom vlastnoručně pořízená ilustrační fota. U výukových prezentací žáci sami vyhledávali potřebné informace i obrazový materiál, a to převážně formou Internetu. V obou případech se zdokonalovali v práci s PC, učili se vytvářet formálně i obsahově správné prezentace. Nakonec své práce předváděli nejen svým spolužákům, ale i žákům v jiných třídách. Pro některé děti bylo mnohem snadnější prezentaci vytvořit, než ji následně předvést a okomentovat.

Pracovní listy

Tvorba pracovních listů byla jednou z nejméně využitých aktivit. Vyskytovala se zde řada problémů. Nejpodstatnějším z nich byla neschopnost žáků tvořit a formulovat úkoly k danému tématu, gramatické chyby, nesprávný formát PC. Učitel musel několikrát vracet jednotlivé práce k úpravám. Při správné motivaci však šikovnější děti vytvořily velice zajímavý výukový materiál. Po využití takto zhotovených pracovních listů byly i děti, které je vyplňovaly, dotazovány, jak se jim s nimi pracovalo.

Ostatní

Mezi ostatní formy práce patřila tvorba didaktických her, výukových pomůcek, plakátů a nástěnek. Tato aktivita byla zastoupena na obou stupních poměrně rovnoměrně. Učitelé často využili jako inspiraci aktivity provozované v ekologických střediscích. Vytvořené pomůcky budou sloužit i v dalších školních letech. Nástěnky a plakáty se vztahovaly převážně k exkurzím a programů středisek EV. Byla zde využita jednak vlastní fota z aktivit, jednak reklamní materiály, které žáci a učitelé obdrželi. Plakáty byly vystaveny v budovách školy a poskytly tak informace o uskutečněné aktivitě i žákům, kteří se jí neúčastnili.

Shrnutí klíčové aktivity 02: „Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyků“

Písemná komunikace s partnerskými školami

Písemný kontakt byl prostřednictvím techniky ICT (mail, ICQ, Skype) navázán postupně s těmito zeměmi: Polsko, Řecko, Turecko, Bulharsko, Rumunsko. Spolupráce byla stabilní s Polskem, Řeckem a Tureckem. Všnovali jsme se převážně tématům našeho města, rodiny, školy, volného času, zvykům a tradicím. Žáci porovnávali skutečnosti v naší zemi s cizími státy. Do práce se zpočátku vrhali s ochotou, protože každá zmínka o zahraniční spolupráci vyvolává nadšená očekávání. Představit sám sebe, své město, zemi, je zajímavé nejen pro ně samotné, ale i pro jejich spolužáky a učitele. Při zpracování tématu jim byla ponechána volnost. Postupně však některé opouštělo počáteční nadšení, chyběla jim trpělivost a vytrvalost k další korespondenci.

Témata konverzace byla zvolena po vzájemné konzultaci s učiteli partnerských škol. Zpočátku se živě diskutovalo a žáci se navzájem poznávali. Aktivita, která asi nejvýrazněji dokázala žáky přimět k diskuzím, byla prosincová – vánoční. Úkolem bylo zazpívat českou vánoční píseň a videonahrávku poskytnout partnerským školám. I přesto, že se jednalo o žáky osmých tříd, splnili svůj prosincový úkol velmi dobře a nechali se natočit na video s českou vánoční koledou a ještě jednou bonusovou a to anglickou vánoční koledou.

Výukové počítačové prezentace

Výuková prezentace je poměrně atraktivní metoda, kterou lze zlepšit ústní komunikativní dovednosti v cizím jazyku. Technicky vytvořit prezentaci prostřednictvím PowerPointu není pro většinu žáků druhého stupně žádný problém. Nesnáze nastávají v oblasti obsahové a především při vlastní ústní prezentaci práce. Hlavním požadavkem bylo, aby žákovská práce odpovídala úrovni vědomostí a dovedností v cizím jazyku daného ročníku. Žáci s nejzdařilejšími prezentacemi předstupovali nejen před své spolužáky, ale i před žáky jiných tříd. Na počátku projektu vystupovali při demonstraci nejistě, ke konci projektového období už tuto metodu považovali za běžnou a samozřejmou. V některých ojedinělých případech neměly děti přístup k ICT, proto jim jako náhradní forma práce byla přidělena tvorba plakátu na dané téma.

Tato metoda práce je vzhledem k současnému vybavení školy prostředky ICT snadno realizovatelná a pro děti přístupná. Učí žáky vystupovat a přednášet své myšlenky a poznatky před širším fórem.

Dramatizace

Produkty dramatizace byly určeny žáků nižších ročníků. Do této aktivity se nezapojili žáci pouze po jazykové stránce, ale mohli využít i svou fantazii, výtvarné a dramatické dovednosti. Prostřednictvím pracovních listů byla následně ověřena jazyková gramotnost žáků, kteří uvedené dramatizace shlédli. Tato metoda práce je dynamická, atraktivní a proto i velmi efektivní, ale pro pedagoga velice náročná. Vyžadovala spolupráci více vyučujících (AJ, VV, ČJ, PV).

Hry

Soubor her a didaktických pomůcek připravovali především starší žáci pro spolužáky z nižších ročníků. Pomůcky sloužili především k rozvoji a upevňování slovní zásoby formou hry. Jejich výhodou je i možnost využití v dalších letech.

Shrnutí klíčové aktivity 03: „Zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky a učitele, a to i mimo vyučování“ a klíčové aktivity 04: „Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech“

Realizace obou aktivit byla podmíněna modernizací školní počítačové sítě, která proběhla v první etapě projektu. Následovalo pořízení projekční a prezentační techniky. Proběhla výběrová řízení na její montáž i dodávku. Vybrané učebny na prvním i druhém stupni školy byly vybaveny dataprojektory, projekčními plátny, interaktivními tabulemi a notebooky. Všechna pracoviště školy jsou prosíťována. Každý učitel má snadný přístup ke svému uživatelskému účtu, výukovým programům i internetu. Žáci mají možnost využívat při realizaci aktivit projektu přenosné počítače.

Výukové prezentace

Témata prezentací nebyla volena náhodně. Zaměřila se na spolupráci s oblastí cizích jazyků a EVVO, dále na zlepšení znalostí o EU, prezentaci rodného města a školy. Děti byly nuceny prohlubovat a zdokonalovat své znalosti práce na PC, využívaly školní fotoaparáty a kameru pro pořízení fotodokumentace, upravovaly fotografie v programu Zoner Photo Studio 9. Vlastní prezentaci musely vytvořit správně po obsahové i formální stránce. Práce ukládaly na společný server a předváděly je spolužákům i rodičům na třídních schůzkách. Při tvorbě prezentací se objevilo i mnoho chyb, které společně s vyučujícím i spolužáky odstranily.

Tato aktivita byla pro děti zajímavá hlavně v počátcích realizace projektu. Pokud děti tvořily prezentace vlastní, bylo to pro ně atraktivní. Pokud byly stanoveny vyučujícím přesné podmínky, jak má prezentace vypadat, už je to přestalo zajímat. Pozitivní bylo hodnocení ze strany spolužáků. Mnohé jejich kritické připomínky přijaly snáze než od vyučujícího. Metoda zevšedněla opakovaným používáním ve více předmětech. Jako inovativní metodu lze prezentace využívat v přírodopisu, zeměpisu, fyzice, informatice nebo její formou prezentovat výsledku exkurzí a výletů veřejnosti.

Pracovní listy a soubory k výuce v tištěné podobě

Vytváření pracovních listů bylo žáky přijato velice vstřícně. Většinou dostali jasná pravidla, jak má pracovní list vypadat. Děti vytvořily práce, které hodnotili jejich spolužáci prostřednictvím dataprojektoru na plátně. Už to je donutilo odevzdat práci na úrovni. I správná motivace a vhodně zvolené téma přispělo k tvorbě zdařilých prací. Moje PC sestava, Můj počítač, karty zvířat, listnaté stromy a jejich plody, Státy EU v tabulkách aj. jsou zalaminovány a budou sloužit jako učební pomůcka pro výuku.

Soutěže

Škola se zapojila do soutěže Bobřík informatiky. Tato soutěž probíhala on-line v celé republice v jeden den. Pozitivní bylo okamžité vyhodnocení. Zvýšil se zájem o informatiku, programování, děti si netradiční formou procvičily logické myšlení i matematiku.

Nástěnná mapa

V hodinách informatiky a pracovní výchovy vznikla nástěnná výuková pomůcka Mapa Kostelce. Žáci vytvořili fotodokumentaci Kostelce, rozdělenou do několika oblastí (školství, sport, historie…) a pracovali ve skupinách. Vytiskli podle pokynů učitele jednotlivé listy mapy Kostelce, vybarvili a nalepili na nástěnný panel. Fotografie rovněž vytiskli a zalaminovali. Poté nalepili na nástěnnou mapu. Celé dílo opatřili znakem města. Velice zdařilá práce s využitím a zdokonalování znalostí ICT a mezipředmětových vztahů. Prohloubení komunikace mezi učitelem a žákem, využití skupinové práce.

Videopořady a krátké výukové filmy

Aktivita byla realizována v hodinách volitelné informatiky v 9. ročníku. Žáci si vyzkoušeli ve skupině práci s kamerou, video zpracovávali v jednodušším programu Movie Maker. Pro potřeby výuky cizích jazyků si žáci natočili krátké videonahrávky, které do konečné podoby zpracoval vyučující, jelikož pro žáky bylo zadání příliš náročné.

Novoroční přání

Metoda s vysokou motivací. Nenásilnou formou jsou děti seznamovány s úpravou fotografií, vzhledem stránky, tiskem.

Dotazníky a jejich statistické zpracování

V hodinách povinné informatiky žáci vytvořili dotazníky pro mladší spolužáky na zadané téma, žáci z vyšších ročníků je při výuce matematiky vyhodnotili a při výuce informatiky statisticky zpracovali do tabulek a grafů. Metoda vyhodnocení ukázala zpětně žákům, jak je důležité správně formulovat otázky, promýšlet postup a vhodně sestavit dotazník, aby bylo možné jej smysluplně vyhodnotit.

Soubory pracovních listů pro interaktivní tabuli

Starší žáci prvního stupně připravili soubory pracovních listů na interaktivní tabuli pro matematiku, český jazyk, vlastivědu a angličtinu. Děti pracovaly převážně ve dvojicích nebo samostatně. Velký zájem ze strany dětí – pocit zodpovědnosti sám za sebe, vůči kolektivu, prožitková aktivita vedoucí k rozvoji osobnosti žáka, výchova k samostatnému myšlení, spolupráce dětí na společném cíli, prosazování a zdůvodňování svých názorů, inovativní prvek – starší učí mladší.

Děti pracovaly na úkolech aktivně, práce a soutěže ve skupinkách se pro mladší děti ukázaly správné, výraznou motivací pro malé děti je využití interaktivní tabule, při soutěžích rozvíjení komunikačních dovedností žáků.

Pracovní dílna

Při hodinách VV a PV si žáci 6. a 7. ročníků vyzkoušeli podle připravených návodů a předloh vyrobit velikonoční výrobky. Také připravili polotovary pro mladší spolužáky. V den projektu se rozdělili do 6 skupin podle jednotlivých výrobků, připravili si svá stanoviště a ujasnili si, co musí dětem ukázat a vysvětlit. Žáci druhých ročníků si pak pod jejich vedením vyrobili tyto výrobky: velikonoční obrázek, veselou slepičku, velikonočního zajíčka a perníkové kuřátko. Motivační metoda pro obě skupiny žáků. V dětech rozvíjí skupinovou práci, zodpovědnost, tvůrčí spolupráci.

Zpracování a realizace celé vyučovací hodiny

Inovativní prvek starší učí mladší – velký zájem ze strany dětí – pocit zodpovědnosti vůči kolektivu, prožitková aktivita vedoucí k rozvoji osobnosti žáka, výchova k samostatnému myšlení,…

Děti výuku pojaly velmi zodpovědně, na úkolech pracovaly i doma, práce a soutěže ve skupinkách se pro mladší děti ukázala správnou, výraznou motivací pro malé děti je vyžití interaktivní tabule.

Divadlo

Děti vyrobily maňásky a secvičily s nimi pohádky. Pohádky zahrly mladším spolužákům a dětem žadatelů o azyl. V rámci jazykové přípravy přeložily pohádky do angličtiny. Pohádky natočily na videokameru.

Tato aktivita měla pro děti 6. ročníku velký význam hned v několika oblastech: manuální zručnost, rozvoj fantazie a kreativity, spolupráce a komunikace, jazyková kultura, zodpovědný přístup k práci, důležitost návaznosti jednotlivých částí projektu.

Tvorba maňásků byla zajímavá a zábavná, nácvik divadelního představení byl tvořivý, význam zvládnutí zátěžové situace (trémy) byl velmi důležitý.

Stolní hry

Výroba pexesa, obrázkových skládaček – vhodná aktivita pro výuku mladších spolužáků, výuku cizích jazyků, přírodovědných předmětů. Podněcuje fantazii, rozvíjí motorické dovednosti, trénink paměti. Všechny děti jsou hravé, takže toto je motivačně bezproblémová výuková metoda.

Metoda „Děti učí děti“

Metoda „Děti učí děti“ byla aplikována ve vzdělávacím procesu na 1. i 2. stupni ZŠ. Došlo i ke vzájemné provázanosti obou stupňů, kdy žáci vyšších tříd docházeli se svými pracemi do 1. – 5. ročníku. Při této metodě byly využity následující formy výuky: počítačové prezentace, pracovní listy na Smart tabuli, pracovní listy v tištěné podobě, didaktické hry, dramatizace, dílny.

Počítačové prezentace

Jedná se o formu práce používanou hlavně žáky 2. stupně, ale aplikovanou na obou stupních. Při zařazení prezentace jsou k vyučovaným vysílány podněty zrakové i sluchové. Žákovi, který je v roli vyučujícího, se ihned dostává zpětná vazba o zajímavosti jeho díla, schopnosti jeho prezentace ostatním. Pro některé děti s přehnaným sebevědomím, jež zdaleka neodpovídá jejich skutečným dovednostem a vědomostem, se jedná často o „ledovou sprchu“, kterou jim nepozornost nebo viditelný nezájem posluchačů připraví. Vzdělávací význam v tomto případě automaticky souvisí s výchovným významem – žák se učí vážit si práce druhého.

Role posluchačů – děti většinou s výraznějším zájmem a zvědavostí věnují pozornost svým spolužákům, než učiteli – očekávají něco „zábavnějšího“, jsou se spolužáky solidárnější, nevidí na nich tolik chyb. Dovedou však být i k nim spravedlivě kritické.

Učitel má za úkol prezentaci tematicky a obsahově vyčlenit, před jejím uvedením zkontrolovat, případně doporučit opravy.

Pracovní listy na Smart tabuli

Vytvořit klasické pracovní listy se snažili žáci vyšších ročníků 2. stupně. Jde o poměrně náročnou práci, která od žáků vyžaduje následné dovednosti: stvořit a logicky formulovat otázky, zvládat pravopis, střídat způsoby zadání úkolů (prosté otázky, doplňování textu, popis obrázků, řazení pojmů,…) pracovat s PC. Nevýhodou této metody je, že autoři pracovních listů mají rychlou zpětnou vazbu o kvalitě své práce pouze od vyučujícího. Využití PL spolužáky je z praktických důvodů opožděné a informace o jejich reakcích při vyplňování PL jsou opět nejčastěji zprostředkované. Autoři se však sami zajímali, jak byla jejich práce spolužáky hodnocena.

Děti, které PL vyplňovaly, hodnotily jejich obtížnost, zajímavost a většinou byly překvapeny, že jde o úkoly vytvořené spolužáky.

Didaktické hry

V průběhu trvání projektu vzniklo několik sad výukových pexes, puzzle, stolní hry. Produkty této činnosti mohou být využity např. na obohacení slovní zásoby v AJ, procvičení pojmů v Př, motivace pro výuku. Při tvorbě her se rozvíjela i výtvarná zručnost dětí a estetické cítění.

Dramatizace

Výsledkem této aktivity bal řada scének (hlavně v AJ), kterými děti napodobovaly různé reálné situace. Dramatické prvky zařazené do výuky vždy spolehlivě upoutaly pozornost naslouchajících spolužáků, podporovaly vyjadřovací schopnosti dětí. Při využití této formy práce je však třeba, aby učitel správně zadal úkol a rozdělil role (pokud to složení žákovského kolektivu vyžaduje). Vyvaruje se tak situace, kdy v nezdravém kolektivu děti úmyslně některému spolužákovi přidělí úkol, který se pro něj svou náročností nebo způsobem provedení může stát traumatizujícím.

Dílny

Dílny byly vždy konkrétně tematicky zaměřeny – Vánoce, Velikonoce, Bylinky. Děti velmi rády svým mladším spolužákům vysvětlovaly pracovní postup, předváděly jednotlivé úkony, radily, pomáhaly. Z vytvořených děl měli radost jak dětští vyučující, tak jejich žáci. Pro tuto aktivitu je třeba jako vyučující děti vybrat ty, které jsou manuálně zručné a zároveň jim nechybí trpělivost a schopnost ukázat, vysvětlit. Celá aktivit je náročná na organizační schopnosti a kreativitu učitele.

Informace o příjemci

Název příjemce: Základní škola Gutha - Jarkovského Kostelec nad Orlicí
IČO subjektu: 70157332
Webová adresa: http://www.zskostelec.cz
bflix