Klíčové aktivity probíhaly v souladu s harmonogramem projektu. KA 1 Realizace praktických environmentálních seminářů V rámci aktivity byli proškoleni pedagogové v oblasti ekologického minima a udržitelného rozvoje s ohledem na odborné zaměření vzdělávacích programů. Na seminářích se seznámili s novými metodami a postupy, které mohou využívat při začleňování průřezového tématu „Člověk a životní prostředí“ do svých předmětů. Žáci 1. ročníku v letech 2009–2011 absolvovali jednodenní semináře přímo ve škole a to na téma odpady a obnovitelné zdroje energie. Semináře vzbudily zájem žáků a motivovaly je k zapojení do dalších projektů s ekologickou tématikou. Nejaktivnější žáci se zúčastnili čtyř týdenních pobytových seminářů přímo v ekologickém centru SEVER v Krkonoších. Semináře byly ze strany žáků hodnoceny jako přínosné a zajímavé. Přinesly nové formy práce a zatraktivnily pro žáky ekologickou výchovu. KA 2 Tvorba výukového modulu a jeho ověření ve výuce Byly zpracovány výukové materiály týkající se zejména oblasti obnovitelných zdrojů a odpadů. Do výukového programu zapracovali učitelé poznatky, metody a formy práce, které čerpali z praktických seminářů a exkurzí. Materiály obsahují: výkladovou část, odkazy na zdroje s danou tématikou, testy, pracovní listy, úlohy pro práci se solárními stavebnicemi, úlohy pro získání a zpracování dat ze solárního systému umístěného ve škole, cizojazyčné texty a testy (anglické a německé). Materiály jsou určeny pro výuku v předmětech ekologie, elektrotechnika, stavba a provoz strojů, anglický a německý jazyk, fyzika aj. C9lové skupině jsou přístupné na webovém portálu. V průběhu celého projektu probíhalo pilotní ověřování výukových materiálů. V závěru projektu seznámili realizátoři projektu své kolegy s výstupy projektu tak, aby mohli využívat vytvořené materiály i ostatní členové pedagogického sboru. V první polovině projektu byl zprovozněn webový portál, který ve veřejné části informuje o aktuálním stavu realizace projektu. Školní část portálu je tvořen e-learningovou podporou výuky. Portál je rozdělen do modulů s různými právy přístupu, obsahuje kalendář akcí, administrativní modul. Multimediální učebna byla vybavena prezentační technikou, 15 ks notebooků, prvky pro stavbu solárních vozítek a vozítek s vodíkovým pohonem. Zařízení je používáno jak ve výuce, tak i při volnočasových aktivitách žáků. KA 3 Exkurze Předchozí klíčové aktivity vhodně doplnila celá řada exkurzí. Žáci se postupně seznámili se skládkou odpadů, třídičkou odpadů, recyklací odpadů i s využitím odpadů jako zdrojů energie. Dále se exkurze zaměřily na výrobu energie – vodní, jaderné elektrárny, větrné. Exkurze jim dále umožnily poznat chráněné krajinné oblasti. Z exkurzí žáci zpracovávali prezentace, osvojili si novou terminologii a to i v cizím jazyce. Uvedené klíčové aktivity se po celou dobu projektu prolínaly a vzájemně doplňovaly. Mohou sloužit jako vzorový projekt i pro výuku dalších průřezových témat. Projekt posílil mezipředmětové vztahy a podnítil spolupráci učitelů všeobecných i odborných předmětů.
|