Realizace projektu byla zahájena přípravou dvou výběrových řízení („Dodávka 6 ks notebooků a PC tiskárny pro ZŠ T. G. Masaryka“ a „Školení v oblasti týmové spolupráce a lektorských dovedností pro ZŠ T. G. Masaryka Hrádek nad Nisou“). Zásadní pro další realizaci projektu bylo především druhé výběrové řízení, kterým byl hledán dodavatel vzdělávání učitelů. Stala se jím společnost Aperta s. r. o. 28. ledna 2009 proběhla úvodní prezentační konference, která měla hlavně informativní a motivační charakter. Určena byla především pedagogickým sborům zúčastněných škol. Učitelé zde byli seznámeni s cíli, aktivitami a harmonogramem projektu. První vzdělávací modul Týmová spolupráce se uskutečnil v Lázních Libverda ve dnech 9. a 10. dubna 2009. Zúčastnilo se jej 76 pedagogů ze ZŠ T. G. Masaryka, ZŠ Lidická, ZŠ Donín, ZvŠ Loučná z Hrádku nad Nisou, ZŠ Chotyně a ZŠ Chrastava. Oproti původním předpokladům se do této části projektu po dohodě zapojila i ZŠ Lidická. Protože projekt Učíme kompetence kompetentně měl přispět k nastartování změn ve školách zapojených do projektu, považovali jsme za zásadní začít tréninkem týmové spolupráce. V tomto směru jsme uvítali zapojení ZŠ Lidická i do této části projektu. Dalšími vzdělávací moduly byly věnovány lektorským dovednostem, prezentačním dovednostem a moderačním dovednostem. Byly určeny užší části pedagogických sborů (dále nazývané interní lektoři). Smyslem tohoto modulu bylo připravit vybranou skupinu učitelů na předávání znalostí, dovedností a zkušeností kolegům v pedagogickém sboru a zároveň umožnit efektivní komunikaci v pedagogických sborech. Tím má být dosažena udržitelnost projektu v dalších letech a předávání informací nově příchozím kolegům. Vzdělávací modul proběhl ve dnech 27. – 30. října 2009 v Heřmanicích v Podještědí a absolvovalo jej 25 učitelů z výše uvedených škol. Ještě v roce 2009 pokračovalo vzdělávání modulem Klíčové kompetence I. Ten byl rozdělen celkem do šesti dnů podle počtu šesti klíčových kompetencí jmenovaných v RVP ZV. První vzdělávací den se konal 16. listopadu v ZŠ T. G. Masaryka v Hrádku nad Nisou a zúčastnilo se jej 25 tzv. interních lektorů. Další vzdělávání v modulu Klíčové kompetence I následovalo v roce 2010 (29. 1. v Chrastavě, 1. a 2. 4. v Hrádku nad Nisou, 27. 9. v Hrádku nad Nisou a 25. 10. opět v Hrádku nad Nisou. Cílem tohoto vzdělávacího modulu bylo „rozbalit“ jednotlivé klíčové kompetence, definovat je z pohledu vyučujících a porovnat s tím, jak jsou chápány v RVP ZV. Na základě tohoto rozboru jednotlivých klíčových kompetencí připravovali interní lektoři ukázkové lekce, které prezentovali před kolegy. Jedním z podstatných efektů tohoto postupu bylo hodnocení a poskytování zpětné vazby. Této problematice jako klíčové pro procesy ve výuce byla věnována značná pozornost. Bezprostředně na modul Klíčové kompetence I navázal modul Klíčové Kompetence II. byl, podobně jako Týmová spolupráce, určen celým pedagogickým sborům, nebo alespoň jejich většině. Byl věnován problematice předávání klíčových kompetencí žákům. V rámci tohoto modulu předstupovali pod vedením lektorů Aperty před své kolegy interní lektoři. Kolegové se stali hodnotiteli a poskytovali zpětnou vazbu. Celý projekt měl pomoci začít ve školách realizovat změny vedoucí k efektivnímu předávání klíčových kompetencí žákům. Proto byl úplný závěr modulu Klíčové kompetence II věnován změnám - uvědomění si potřeby změny, příprava a realizace procesu změny, její přijetí a stabilizace. Modul Klíčové kompetence II probíhal ve škole T. G. Masaryka v Hrádku nad Nisou (1 den) a v Lázních Sedmihorky (3 dny) ve dnech 26. až 29. října 2010. Všechny vzdělávací moduly vedli lektoři společnosti Aperta s. r. o. Největší část vzdělávání realizoval Michal Knězů Mrvka a Markéta Knéřová (Holinová). Jedním z cílů projektu bylo sestavit Kuchařku kompetentního učení – tedy metodiku, která by byla k dispozici učitelům ze zúčastněných škol a případným dalším zájemcům. Jejími autory se stali interní lektoři. Metodika obsahuje teoretický úvod, který vznikl na základě absolvovaných vzdělávacích modulů, sadu ledolamek a 67 ukázkových lekcí zaměřených na předávání klíčových kompetencí na konkrétní výukové látce. Na všech textech byla provedena věcná korektura lektory společnosti Aperta a připomínky byly zapracovány. Metodika je k dispozici v tištěné i elektronické podobě. V rámci tvorby metodiky Kuchařka kompetentního učení probíhala výuka podle této metodiky. Veškeré lekce byly prakticky zkoušeny ve výuce. Na začátku projektu proběhlo testování šestých tříd v rámci programu Stonožka společnosti Scio. Další testování stejných tříd proběhlo v březnu roku 2011, tedy na konci projektu. Pokud jsou testy srovnatelné, je vidět znatelný posun v úspěšnosti dětí. O tom nejlépe vypovídá sloupec percentil, případně čistá úspěšnost (percentil udává, kolik procent žáků dosáhlo horšího výsledku než daný žák). Považuji za důležité připomenout, že zlepšení zcela jistě není dáno jen výukou podle Kuchařky, ale celkovou změnou výuky ve škole. Jedním ze zásadních faktorů pro školu byla právě realizace projektu Učíme kompetence kompetentně, která pomohla změny ve výuce nastartovat.
|