Detail projektu

Název projektu: Média a multimédia v pedagogické praxi
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.01/02.0002
Typ projektu: grantový projekt
Prioritní osa: Prioritní osa č. 1: Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
Geografické vymezení: Královéhradecký kraj
Doba realizace: od 1. srpna 2009 do 31. ledna 2012
Celková alokovaná částka: 8 515 854,00 Kč
Popis:

Cílem projektu byl rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků, včetně osvojení si moderních metod přispívajících ke kvalitě a efektivitě vzdělávání.

Jednotlivé klíčové aktivity – 1 až 5 byly rozděleny do celkem 12 akreditovaných kurzů.

Obsahem KA číslo 1 Základní využívání multimédií ve výuce byla realizace kurzů zaměřených na aktuální praktické možnosti použití multimediálních prostředků v edukačním procesu ZŠ a SŠ. Tradiční didaktická technika a pomůcky pedagogů jsou nahrazovány novými multimediálními prostředky. Nové elektronické podpůrné prostředky ve výuce, elektronické archivy, webové aplikace, vzdělávání prostřednictvím počítačové sítě a další možnosti použití multimédií ve školách. Součástí těchto kurzů byly i právní aspekty používání multimédií, informační etika, copyright, podmínky ro studijní filmové projekce aj.

Cílem kurzů KA bylo získání potřebných zkušeností s následujícími tématy:

  • Současná digitální fotografická technika, kompoziční skladebné postupy, světlo a barva v digitální fotografii
  • Dokumentární fotografie v pedagogické praxi
  • Současná digitální videotechnika
  • Základy videotvorby v pedagogické praxi, základy digitálních animací
  • Využívání multimediálních webových aplikací ve vzdělávání, e-learning
  • Digitalizace a zpracování analogových AV záznamů
  • Ochrana práv na duševní vlastnictví

Obsahem KA číslo 2 – Předmětové aplikace využití multimédií ve výuce byla realizace šesti kurzů zaměřených na využití výpočetní techniky při výuce fyziky, chemie a technických předmětů. Kurzy byly plánovány jako kombinace přímé výuky, práce v laboratoři a e-learningu. Kurz Počítačová grafika ve výuce chemie, rozdělení PC grafiky ve výuce chemie, fotografování a úprava grafiky v chemii (makro/mikrofotografie, osvětlení), speciální grafické editory v chemii (chemické vzorce a struktury), počítačové modely a modelování v chemii. Kurz Chemické pokusy podporované PC ve výuce – využití PC při fyzikálních a chemických měřeních. Kurz Fyzikální měření podporovaná PC ve výuce – kurz byl zaměřen na využití počítače při fyzikálně chemických měřeních ve výuce chemie, a to na fyzikální část. v kurzu byl kladen důraz na teoretickou část, zejména na hardware a software pro fyzikálně-chemická měření s počítačem, metodiku tvorby experimentálních úloh a výukových materiálů, a na praktickou část v laboratoři – realizace vybraných úloh z oblasti fyzikálních pokusů, podporovaných, řízených nebo vyhodnocovaných počítačem.

Obsahem KA číslo 3 byla Mediální výchova ve školách. Kurz byl zaměřen na rozvoj mediální gramotnosti v rámci průřezového tématu Mediální výchova, jak je vymezují Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání a gymnázia. Cílem kurzu je napomáhat při začlenění mediální výchovy do školních vzdělávacích program, resp. Do učebních a tematických plánů – základní tematické okruhy průřezového tématu Mediální výchova a přístupy k tomuto tématu, mediální gramotnost, zařazení mediální výchovy do vzdělávacího programu školy. Témata, která jsou v kurzu probírána: Média v každodenním životě, Masová média, Média a dějiny, Média a politika, Nová média – nové způsoby komunikace a nové možnosti sebevyjádření, Mediální výchova a její metodika.

Součástí kurzu byla diskuze o aktuálních verzích očekávaných modelových výstupů vzdělávání v průřezovém tématu Mediální výchova. Prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D., který byl garantem kurzu a současně jedním z lektorů, je autorem mediální koncepce pro základní vzdělávání a gymnázia v České republice.

Obsahem KA číslo 4 byla Filmová a multimediální tvorba. Kurz byl zaměřen na dějiny filmu a televize, sémantiku a základy filmové řeči, ukázkové projekce s úvodem a moderovanou besedou pro lepší schopnost orientovat se v domácí i světové filmografii, televizní tvorbě a jejich jednotlivých vývojových tendencích, jež jsou odvozovány jak z esteticko-uměleckých zdrojů, tak z povahy společensko-ekonomického zřízení a národní identity daného regionu. Na konkrétních filmových ukázkách byly prezentovány způsoby využití filmu pro demonstraci rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, pro výchovu k toleranci a respektování lidských práv, k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí, včetně ochrany uměleckých děl. Tyto materiály sestříhané na výukovém DVD byly součástí studijních pomůcek. Součástí kurzu byla také část věnovaná právní stránce veřejných a studijních projekcí filmů a výtvarná dílna animačních postupů pro praktické využití nejen v hodinách výtvarné a estetické výchovy. Výuka probíhala v prostorách artového kina CENTRÁL ctícím nejen tradiční filmovou tvorbu, ale také využívajícím nejmodernější technologie digitální projekce.

Obsahem KA číslo 5 – Rozvoj počítačové gramotnosti byl rozvoj dovedností (kompetencí) při práci s počítačem. Základním cílem dvou navazujících kurzů (Základy práce na PC a Pokročilejší práce na PC) bylo naučit se ovládat prostředí operačního systému a jeho programů. Kurzy byly koncipovány tak, aby absolvent prvního kurzu mohl plynule navázat účastí ve druhém kurzu, kde se zdokonalil ve specifických oblastech počítačové gramotnosti.

Obsah témat kurzů KA číslo 5:

  • Seznámit účastníky se základním vybavením počítače a běžnými periferními zařízeními. Účastníci získají základní orientaci v hardwarové výbavě a budou schopni určit důležité parametry jednotlivých součástek a periferních zařízení.
  • Seznámit účastníky se základním softwarovým vybavením počítače a naučit účastníky efektivně pracovat se soubory a složkami.
  • Seznámit účastníky s možnostmi využití textového procesoru Word a naučit je vytvářet kvalitní dokumenty podle typografických zásad.
  • Seznámit účastníky s možnostmi využití tabulkového procesoru Excel a naučit je vytvářet a tisknout tabulky a pracovat s jednoduchými vzorci.
  • Vysvětlit účastníkům principy Internetu a seznámit je s možnostmi využití Internetu v praxi, zejména pro účely komunikace.
  • Naučit účastníky vytvářet pokročilé dokumenty ve Wordu, včetně práce s tabulkami.
  • Seznámit účastníky s pokročilými funkcemi Excelu a jejich praktickým využitím.
  • Naučit účastníky orientovat se v základech počítačové grafiky a grafického návrhu.
  • Seznámit účastníky s jednoduchými i pokročilejšími možnostmi úprav digitálních fotografií.

Tato klíčová aktivita byla účastníky hodnocena jako nejpřínosnější. Zájem převyšoval kapacity kurzů.

Informace o příjemci

Název příjemce: Univerzita Hradec Králové
IČO subjektu: 62690094
Webová adresa: https://www.uhk.cz/cs-CZ/UHK

Partneři projektu

Název partnera: Univerzita Karlova v Praze
IČO subjektu: 00216208
Název partnera: Pro-Centrál
IČO subjektu: 26637740

Publikované produkty

cinego