Popis:
|
Projekt Začlenění odborné terminologie do výuky cizích jazyků byl v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost na naší škole realizován v oborech Elektromechanik pro zařízení a přístroje, Strojní mechanik, Tesař, Truhlář, Zedník, Instalatér, Klempíř, Malíř, Nástrojař a Mechanik opravář motorových vozidel v období školních let 2010/2011 a 2011/2012. Obecným cílem projektu bylo především vybavit absolventy tříletých oborů na naší škole klíčovými kompetencemi univerzálně využitelnými pro další vzdělávání a umožnit jim lepší uplatnění na trhu práce. V neposlední řadě bylo naším cílem také zvýšení konkurenceschopnosti školy. Metoda, která byla v rámci projektu využita, měla zvýšit kvalitu výuky cizích jazyků ve škole, především v oblasti motivace žáků, posílit mezipředmětové vztahy mezi cizími jazyky a odborným výcvikem a zlepšit jazykové kompetence v oblasti odborné terminologie nejen u žáků, ale také u učitelů cizích jazyků a odborného výcviku. V první fázi projektu byli učitelé cizích jazyků a odborného výcviku vybaveni potřebnou technikou a softwarem a proškoleni v práci s nimi. Byly vytvořeny metodické postupy pro učitele a pro žáky. Učitelé cizích jazyků byli dále podrobně proškoleni v práci v e-learningovém prostředí. V průběhu 2. pololetí školního roku 2010/2011 a ve školním roce 2011/2012 probíhala tvorba výukových on-line materiálů učiteli cizích jazyků ve spolupráci s učiteli odborného výcviku a pilotní výuka odborné terminologie s využitím vytvořených on-line materiálů (přeložených slovíček, vět a cvičení) a techniky, především interaktivních tabulí. Postupovali jsme tak, že vždy na konci týdne odborného výcviku učitel odborného výcviku shrnul ve spolupráci s žáky učivo daného týdne - žáci se tak učili komunikovat v českém jazyce o tom, co se naučili. Pak proběhla diskuze nad tím, které z osvojených výrazů by žáci mohli potřebovat k profesní komunikaci, například během brigády v cizině, při čtení cizojazyčného návodu k použití stroje, nástroje nebo výrobku, při komunikaci se spolupracovníkem z jiného jazykového prostředí. Výsledkem této diskuze bylo 5-10 zvolených lexikálních jednotek. Žáci volili především podstatná jména - názvy nástrojů, strojů a jejich částí, materiálů, slovesa - činnosti, děje, technologie a přídavná jména označující vlastnosti materiálů, nástrojů, strojů atd. Dále žáci dále uvedli každý výraz do kontextu – krátké jednoduché věty, která měla usnadnit pochopení jeho významu a ukázat jeho použití. Zvolené výrazy a sestavené věty předávali učitelé odborného výcviku učitelům cizích jazyků. Učitelé cizího jazyka za pomoci internetu, slovníků a jazykového poradce – externího spolupracovníka – přeložili do začátku následujícího týdne dané výrazy a věty do angličtiny a němčiny a připravili pro žáky dostatek on-line materiálů k prezentaci a procvičování dané slovní zásoby. Jejich práci usnadnily šablony pro vkládání různých typů cvičení, které pro ně připravila externí firma, se kterou jsme spolupracovali. Byly vytvořeny šablony například na cvičení Pravdivé x nepravdivé výroky, Výběr z několika možností, Doplňování slov do textu, Doplňování slov do textu s výběrem, Skládání slov z písmen, Skládání vět, Doplňování chybějících písmen, Přiřazování ke slovu, Překlad a další. Stejná firma zajišťovala vkládání obrázků a ozvučení slovíček a vět v e-learningu. Takto připravený materiál byl v jazykové hodině použit k prezentaci významu výrazů, jejich použití a jejich formy (psaní a výslovnosti). Za využití interaktivní tabule byla slovíčka pomocí výše popsaných cvičení procvičena. Každý žák měl možnost procvičovat si odbornou slovní zásobu individuálně on-line, prostřednictvím cvičení vložených na e-learning. Výhodou bylo, že žáci měli k materiálům přístup i mimo školu. Mohli si je opakovat kdykoli, kdekoli a opakovaně. Na počátku týdnu odborného výcviku následujícího po prezentaci nových slovíček učitelem cizího jazyka žáci společně s učitelem odborného výcviku procvičovali slovíčka předcházejícího týdne v obou jazycích. K přípravě na hodinu využívali učitelé odborného výcviku přístup na on-line cvičení a konzultací s učiteli cizích jazyků. Popsaný cyklus se opakoval vždy 7x v průběhu tří pololetí. V projektu bylo podpořeno 343 žáků.
|