|
Projekt Zelená technice si kladl za cíl popularizaci vzdělávání technického směru a motivaci žáků k tomuto vzdělávání. Cílovou skupinou byli žáci ve věku 13 až 19 let, pracovníci a vedoucí pracovníci škol a školských zařízení, kteří mohou dále žáky v zájmu o technické obory podporovat. Aby bylo dosaženo naplnění plánovaných cílů, bylo nutné vytvořit takový vztah mezi lektory, žáky a pracovníky škol, aby byli tomuto procesu nakloněni a snáze se jim spolupracovalo. Základním krokem k vytvoření zájmu o danou problematiku bylo úvodní setkání žáků a pedagogů s lektory – aktivita KA1 – Rozbor současné situace technických znalostí žáků a vymezení přednostních zájmových témat žáků v oblasti techniky. Žáci dostali kreslené dotazníky, ze kterých si mohli vybrat 10 témat, jež by je nejvíce zaujala. V rámci tohoto úvodního setkání byli žáci po vyplnění dotazníku a seznámení s cílem a obsahem projektu rozděleni do skupin. V těchto skupinách jim lektoři ukázali vybrané zajímavosti ze světa materiálů a technologií, které je měli „naladit“ na další setkání s technickými vědami. Vyplněné dotazníky byly vyhodnoceny a bylo vybráno 10 nejfrekventovanějších témat, o které žáci projevili zájem. Tato témata byla dále rozpracována a poté použita v rámci dalších klíčových aktivit KA3 a KA5. Dalším setkáním lektorů s žáky a pedagogy byla aktivita KA3 – Realizace projektových dnů Technika a materiály kolem nás. Lektoři si na základě vyhodnocených dotazníků připravili výukové hodiny, kde prezentovali témata, která byla vybrána žáky při vyplňování dotazníku. Na každé škole se jednalo se o standardní výukový den, výuková hodina pro každého lektora byla 50 minut. Žáci byli rozděleni do 5 skupin a každá skupina prošla všechny výukové hodiny. Nevýhodou tohoto systému byla únava žáků, kteří nejsou na základních školách navyklí na takto intenzivní způsob vyučování, ačkoli byla výuka ve všech hodinách a se všemi lektory obohacena řadou experimentů. Třetím setkáním žáků s lektory byla aktivita KA5 – Seznámení žáků s moderními technologiemi a měřicí technikou na Technické univerzitě v Liberci. V rámci této aktivity byly předvedeny laboratoře TUL, kde se žáci seznámili s klasickými i moderními měřicími přístroji a technologiemi. Tato aktivita doplňovala zvolenými tématy aktivitu KA3. Hlavním cílem této aktivity bylo aktivní zapojení žáků, tedy aby žáci nemuseli sedět v lavicích, ale naopak si mohli vyzkoušet svoji zručnost a odnést si zhotovený výrobek domů. Tato aktivita vychází z hodnocení projektu žáky a pedagogy jako nejatraktivnější. Aktivita KA4 – Práce žáků na témata techniky a materiálů kolem nás byla realizována na partnerských školách. Cílem této aktivity bylo, aby si žáci v rámci své standardní výuky opět připomněli techniku kolem sebe. Práce, které žáci vytvořili ve formě posterů, 3D modelů a filmu jsou součástí výstupů aktivity KA2 – Tvorba metodických a výukových materiálů. Aktivita KA2 – Tvorba metodických a výukových materiálů probíhala celou dobu projektu a byla provázána s aktivitami KA1, KA3 a KA5. V souladu s nimi, respektive zájmem žáků, byla po celou dobu projektu tvořena „skripta“ pro žáky a pedagogy partnerských škol. Cílem těchto materiálů je opět popularizace vzdělávání technického směru, motivace k tomuto vzdělávání a přenos informací o materiálech a technologiích nad rámec výuky na partnerských školách. Všechny tyto výukové materiály jsou doplněny otázkami, úlohami k zamyšlení nebo kvízem. Obsahová část byla konzultována s pedagogy partnerských škol, stejně jako možnost zařazení do programu výuky a proveditelnost navrhovaných experimentů v rámci praktických cvičení. Aktivita KA6 – Workshop Motivace vnímání podstaty technických věcí kolem nás proběhla v polovině projektu. Jejím cílem bylo seznámit zástupce pedagogických sborů dalších škol Libereckého kraje s cílem a obsahem projektu Zelená technice. Účastníci workshopu byli stručně seznámeni s průběhem aktivit na partnerských školách a poté jim byly předvedeny vybrané laboratoře Technické univerzity v Liberci, které navštěvovali žáci v průběhu aktivity KA5. V projektu bylo podpořeno téměř 600 žáků a 45 pedagogů.
|