Popis:
|
Na počátku projektu začalo vzdělávání pedagogických pracovníků v jednotlivých modulech, při kterých si pedagogové osvojili správné postupy při práci s různými nástroji, specifické zásady bezpečnosti práce, možnosti používání dostupné techniky bezpečné pro různé věkové skupiny i možnosti využití nových motivačních metod. V průběhu projektu probíhalo ověřování připravených metodických postupů na cílové skupině, jejich korekce na základě reflexe. Každá ze škol byla vedoucí metodickou skupinou v jedné oblasti a vypracovala metodické návody této oblasti, v druhých dvou oblastech byla spolupracující a ověřující skupinou. Aktivity probíhaly na jednotlivých školách samostatně, společně se sešli na jedné pracovní dílně a na závěrečné pracovní dílně spojené s výstavou projektu. Prvky z vypracovaných a ověřených metodických materiály jsou začleněny do švp. Důležitou součástí byl důraz na ekologickou stopu činností. Kromě ekologické stopy byla brána v úvahu i chemická struktura z hlediska vhodnosti pro práci s dětmi. Žáci se také zúčastnili několika exkurzí: do uměleckoprůmyslové školy Světlá nad Sázavou, kde naši žáci seznámili s keramiky, uměleckého zpracování kovu a skla. Studenti jsou připravováni pro uplatnění se v praxi zaměřené na plastické a plošné rytí kovů, umělecké kovářství a zámečnictví, zlatnictví a stříbrnictví, broušení a rytí drahých kamenů a umělecké odlévání, průmyslové nebo uměleckoprůmyslové výroby keramiky a porcelánu. Při návštěvě výroby keramiky v Kunštátě si prohlédli vytváření keramiky z kameniny, pálené nad 1200°C, výrobu užitkové keramiky od hrníčků, čajových konvic, misek, talířů až po zapékací mísy, aromalampy, svícny, šperky. Poslední exkurze byla do staré kovárny v Těšanech, kdy si žáci prohlédli historii práce s kovem, ocenili řemeslnou preciznost a měli možnost si vyzkoušet alespoň studenou práci s kovářským náčiním. Cílem našeho projektu bylo rozvíjet u žáků technické dovednosti, přiblížit žákům základy profesí a řemesel, které by se mohly v budoucnu stát jejich způsobem obživy. Po absolvování projektu se zvýšil zájem žáků o technické obory, znalosti získané v projektu uplatní v době, kdy se budou rozhodovat pro svoji další vzdělávací cestu i obor, kterému se budou věnovat, žáci poznali nejen obory, ale zvýšila se jejich technická dovednosti, těžiště obsahu oddílu švp Člověk a svět práce se přeneslo více do základů technických dovedností, což byl zásadní cíl našeho projektu – vybudovat v žácích zájem o práci v technických oborech. Zároveň se nám podařilo upozornit žáky na negativní dopad některých oborů na přírodní společenství a vést je k odpovědnosti za životní prostředí při výkonu jednotlivých profesí. Projekt rozvíjel tvořivý a samostatný přístupu k činnostem technického charakteru, položil základy manuální zručnosti. V neposlední řadě se pokusil o změnu názorů na technické obory, na učňovské obory, které zvláště v posledních letech postrádají zájemce o jejich absolvování. Proto chceme, aby si naši žáci začali více vážit manuální práce tím, že si vyzkoušeli pocit z hotového výrobku.
|